Gedifferentieerde stage

30-05-2021

Tijdens mijn gedifferentieerde stage ging ik aan de slag met mijn eigen werkpunten.
En ik moet zeggen het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik ging concreet aan de slag door eerst en vooral een eigen actieplan op te stellen:

Ik werd mij ook echt bewust van mijn werkpunten en waar ik fors zal op moeten inzetten om een sterkere/betere leerkracht te zijn voor de leerlingen die ik in de toekomst zal krijgen. 

Werkpunten:

- Lessen lopen niet altijd zoals ik voor ogen had

- Inspelen op de antwoorden van kinderen en hier verder op bouwen

--> HOE?

Niet meteen panikeren, inspelen hierop door vragen te stellen er hierop verder te bouwen, inzien dat het ook iets positiefs is, de kinderen kunnen het zien als iets interessants waardoor tijd uit het oog wordt verloren. En na de les hierop reflecteren. En zelfs hier ook op reflecteren samen met de kinderen.

- Dingen uit handen geven (uitdelen, bord afvegen, ...) (Yana Torrekens)

--> HOE?
De kinderen zelf een taakje geven, beurtrol afspreken, goed bespreken met de mentor

- GENIETEN!

- TE goed willen doen, waardoor ik teveel tijd steek in voorbereidingen (materiaal, werkbladen, ...) waardoor ik die tijd kon gebruiken om inhoud verder uit te diepen (Yana Torrekens & Louka Voss)

--> HOE?
Ik wil zoveel zelf maken, voorbereiden (materialen, werkbladen,..) waardoor het echt een een goede les moet zijn, en mezelf veel druk opleg. Door die druk, omdat ik alles gedaan/gezegd wil hebben geniet ik veel te weinig met de/van de kinderen in de klas. Te gefocust om alles af te werken van wat er in de voorbereiding staat. Ik moet hiermee kunnen omgaan dat dingen ook anders lopen dan in de klas het geval is. 

Sterktes:

- Het gebruik van verschillende (actieve/ontdekkende) werkvormen

- Beginsituaties, doelen, leerinhouden zijn voldoende uitgediept

- Het gebruik van veel/motiverend materiaal- Opbouw van lessen (vraaggesprek)

- Bewegen in de klas

- Vriendelijk maar, kordaat <- EEN WERKPUNT VAN VORIG JAAR

- Goed op tijd (voorbereiding, aanwezigheid, ..)

- Stemvolume/expressie = OK

© 2019 Mijn lerarenavontuur. Afgestemd op uw wensen door Tunke Ocula
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin