Kennismaking met mijn nieuwe stageschool

09-02-2020

Een nieuwe school, nieuwe leerlingen, een nieuwe omgeving en nieuwe juffen en meesters.

Na een drukke examenperiode werden we meteen op pad gestuurd naar onze nieuwe stageschool. 

Zowel Bryan als ik waren al vroeg op post in onze stageschool. We zaten in de leraarskamer en al snel waren er een aantal zieken van de leerkrachten. De juf van het andere 2de leerjaar was ziek. Dit wou dus zeggen dat de andere juffen en meesters deze kinderen zouden moeten opvangen. De leerlingen werden verdeeld over de andere 2 klassen. De klas waar Bryan en ik stage lopen (2C) en de andere klas van juf Jessie (2B). Omdat de leerlingen moesten zwemmen werd er meteen aan ons gevraagd om mee zo een grote groep te begeleiden. Bryan ging mee met juf Jessie en ik bleef bij juf Babette. 


Onze stageklas mocht eerst nog wat rekenen volgen, voor ze naar het zwembad trokken. Wat een opmerkelijk verschil was met de vorige stageschool is dat er 2 zorgleerkrachten aanwezig waren in de klas, om de leerlingen hier en daar wat bij te sturen. 

De juf laat hierbij de leerlingen luidop opdrachten voorlezen, ze laat hierbij de leerlingen ook aan het bord komen. 


Tijd voor zwemmen!

We trokken met de leerlingen naar het zwembad van Halle, waar ze zwemles kregen van meester Thomas. Omdat het de laatste les was mochten de leerlingen in het zwembad spelen.

Nadien mochten ze hun koekje of fruitje opeten in de klas omdat ze de speeltijd hadden gemist. 

Daarna deden ze nog wat spelling, waarbij de leerlingen intensief oefenden op het gebruik van het meervoud. Daarbij mocht ik ook wat rondkomen en hier en daar de leerlingen helpen wanneer ze iets niet begrepen. Ik mocht de oefeningen nakijken en waarbij nodig met de leerlingen verbeteren.

Middag

Omdat de dag chaotisch gestart werd, werd ons kennismakingsspel pas in de namiddag georganiseerd. Daarbij kwam Marcel voor een tijdje bij mij logeren, maar er was wel één nadeel hij maakte super veel lawaai, hij speelde liedjes op ongevraagde momenten en was luidruchtig. Zowel ik als meester Bryan waren ervan overtuigt dat de leerlingen Marcel konden tonen hoe je stil moet zijn!

"Marcel"
"Marcel"

De klas werd in 2 groepen verdeeld. De bedoeling was dat er telkens 1 leerling van elke groep in het midden werd gezet, waarbij de andere groep duidelijk moest maken wie er achter hen stond. Wanneer de ene groep het sneller had geraden dan de andere kreeg die een punt. De leerlingen mochten echter enkel uitbeelden en geen woorden gebruiken!

De leerlingen gebruikten op en top hun creativiteit bij deze activiteit. We dachten dat de opdracht iet of wat te moeilijk geweest zou zijn, maar niets bleek minder waar. 

De leerlingen waren gemotiveerd. Toch was mijn groepje gewonnen en niet de groep van meester Bryan ;) . 

Verjaardag

Na het kennismakingsspel gingen we terug naar binnen om samen de verjaardag te vieren van Dounia! Dit werd uitgebreid gedaan met lekkere cake en drank! 

Nadien was de dag al snel om en mocht iedereen naar huis, tot morgen kids! 

© 2019 Mijn lerarenavontuur. Afgestemd op uw wensen door Tunke Ocula
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin