Mijn eerste keer lesgeven

09-02-2020

Nacht-dag dieren

Wat een spannende dag was me dat zeg! 

Bryan mocht als eerste zijn lesje geven over de kortste route, hij nam de kinderen mee naar buiten en hij liet hun experimenteren. 

Al snel was het mijn beurt. Ik nam de leerlingen mee op avontuur in de wereld van nacht en dagdieren. Ik begon met de kennis van de leerlingen op te roepen. Ze mochten een paar dieren rangschikken. Oftewel zijn ze nacht oftewel dagdieren. Eens dit erop zat moesten ze raden welk geluid van welk dier afkomstig was. Dit vonden ze super leuk! De leerlingen waren gemotiveerd om met dit thema aan de slag te gaan.
Tijdens dit hele gebeuren kwam Leen binnen, wat natuurlijk maakte dat de stress op en top bij mij was. 

Alles verliep echter vlot. De leerlingen werkte mee. Daarna werden de leerlingen onderverdeeld in een aantal groepjes, waarbij ze expert werden in elk hun eigen dier. Ze kwamen er meer over te weten en als afsluiter mochten ze de klas er meer over vertellen. De commentaar die ik hier gekregen bij heb is dat de prenten aan het bord wat groter mochten en hoe de groepen verdeeld moesten worden. 


Elk groepje ging aan de slag met elk hun eigen dier. Ieder van hun was gemotiveerd om bij te leren. Nadat iedere groep klaar was mochten ze nog een tekening maken over de dieren. Daarna werd alles klassikaal overlopen. 

Commentaar die ik kreeg op mijn les:

Een zeer leuke, gevarieerde les. Je helpt andere kinderen en je kan streng zijn, wat top is! 

Tip: Tijd goed in het oog houden.

Dit was een zeer spannende dag voor mij, de eerste keer lesgeven. Maar het viel reuze mee! Ik denk dat de kinderen heel erg veel hebben bijgeleerd als ik. De stress die dag was voor niets nodig! 


Muziekles: Duplo-blokken

Voor de muziekles die ik moest geven had ik toch wel wat stress. Je geeft de leerlingen immers veel vrijheid. Aangezien ik een controlefreak ben, had ik het er toch wat moeilijk mee. 

De bedoeling van mijn les was dat de kinderen partituren konden maken met een speels karakter namelijk duplo-blokken. Elke kleur van blok stond voor een bepaald woord. 

Ik maakte gebruik van mijn zelfgemaakte stokjes. De les begon met een lied over Kerstmis, omdat het de week voor de kerstvakantie was. De leerlingen zaten in een kring en mochten meetikken op de maat. 

Daarna werd er geoefend op het maken van een partituur. Rond het gebruik van de stokjes werden echter wel wat afspraken voordien gemaakt. 

We oefende samen in groep in de kring. Theo kwam binnen, waardoor het nog spannender werd. Nadat alles een paar keer werd ingeoefend mochten de leerlingen zelf aan de slag om een partituur te maken. De groepen stonden aan het bord en per eiland mochten ze werken aan hun eigen partituur. 

Ze kregen daarbij volledige vrijheid. Ze mochten eigen woorden kiezen, de eigen maat kiezen. Sommige groepjes waren al wat creatiever dan de anderen. Wanneer er tijd over was mochten de leerlingen er iets bij bedenken, zo had een groepje er een dansje bij bedacht. De klas werd verdeeld over 2 lokalen zodat de leerlingen toch wat grootser aan de slag konden gaan, wat het nog een beetje moeilijker maakte om ieder groepje in het oog te houden. 


Als afsluiter mochten de leerlingen elk hun eigen partituur komen voorstellen in de klas. Wat een prachtig resultaat! 

Afscheid

Omdat dit de laatste keer was dat we naar onze oefenschool kwamen hadden we gezorgd voor een kleine verrassing. Zowel voor de leerlingen, de juf als de directie. 

Ik had allerlei snoepjes in zakjes gedaan met hun naam op, met elk een persoonlijke boodschap. De leerlingen waren er erg blij mee. 

De schooldag was voorbij ...

De bel ging ...

Ze namen hun boekentas, gaven nog een dikke kus en knuffel ...

En dit was het dan. Ik hoop jullie snel weer te zien. 

Tot gauw, lieve kindjes van 2A!


© 2019 Mijn lerarenavontuur. Afgestemd op uw wensen door Tunke Ocula
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin