Tijd voor een tussendoortje!
Zowel Bryan, Manon als ik mochten voor het eerst een speels tussendoortje maken speciaal voor de kinderen.
BINGO TIME!
In het begin van de dag mocht ik als eerst gaan. De juf had mij de opdracht gegeven om rekening te houden dat de kinderen moesten leren splitsen met 100 tientallen.
Van hieruit ging in aan de slag met een zelfgemaakte bingo te maken.
De kinderen werden in groepjes van 2 verdeeld. Deze werden niet zomaar willekeurig gekozen, maar per niveau. Per groepje kregen ze ook een blaadje waarop ze de oefeningen nog eens apart konden opschrijven, indien ze te moeilijk waren.
Zo was er de paarse groep, dit waren de zwakkere leerlingen en leerde splitsen tot 10,
de rode groep waren de leerlingen die bv. 80 konden splitsen in 30 en ... , en als laatste had je de leerlingen die al een heel eind verder stonden dan de anderen, ze waren de blauwe groep. Ze konden bijvoorbeeld 70 splitsen in 25 en ... .
ik had alle bingokaarten al op hun bank gelegd alvorens de leerlingen in de klas toekwamen. Nadat alle administratie (afwezigheden opnemen, toetsenmappen, ...) in orde waren kon ik beginnen met het spel uit te leggen. De bedoeling was om als eerste de vermiste cijfers aan te duiden (dit konden ze doen door de oefeningen te maken), wie als eerste zijn kaart vol had mocht BINGO roepen!



Ik maakte voordat iedereen in zijn groepje werd toegewezen wel een paar afspraken.
Voorbeelden hiervan: Als je klaar bent steek je je vinger in de lucht, val geen andere groep lastig, ... .
De kinderen vonden het spel zeer leuk! Zelfs de juf gaat het gebruiken in haar lessen, wat voor mij een enorme boost gaf. Aangezien ik er wel dagen aan heb gewerkt.
Tips van de juf!
Enkele tips die ik kreeg ter verbetering:
- De kinderen allemaal naar voor laten komen alvorens ze te verdelen in groepen
- Ik moet durven streepjes trekken aan het bord wanneer het te luidruchtig wordt
De tips van de juf waren zeer nuttig. Daarmee ga ik de volgende keer rekening houden!
Sport
Na de bingo was het tijd voor een beetje sport! De leerlingen moesten hun beste beentje voorzetten voor hun grote toets bij meester Danny. Ze moesten allerlei oefeningen uitvoeren: van touwtje springen, tot van de klimuur springen enzoverder.
De kinderen mochten eerst nog wat oefenen voor er punten werden gegeven.
Na de speeltijd was het tijd voor rekenen! De leerlingen van de andere klas kwamen gezellig bij ons zitten, terwijl de andere taal kregen bij juf Sofie. Deze les duurde immers niet lang omdat de andere klas moest gaan turnen. We waren nog maar net begonnen of het was al afgelopen. Veel hebben we dus niet gedaan.
De klas waarin we stage geven kregen schoonschrift. Ze kregen een nieuwe letter aangeleerd. Maar daarvoor werd een inleidend verhaaltje voorgelezen. Daarna mochten ze hierover oefeningen maken in het werkboek.
Bryan's activiteit
De grote middagpauze brak aan... . De stagiars bleven nog even in de klas om allerlei dingen te bespreken met de juf, terwijl de kinderen hun boterhammen aan het opeten waren.
Na de middag was het tijd voor het spel van Bryan. Bryan had een leuke domino bedacht waarbij de kinderen "de helft van ... en het dubbele van ..." moesten leren. Super leuk idee!
Manon's activiteit
Daarna was het tijd voor Manon's activiteit. Ze had een leuk bewegingstussendoortje gekozen. Ze had onder andere een memory gemaakt waarbij de leerlingen allerlei bewegingen moesten uitvoeren en hun maatje proberen zo te vinden. Dan had ze ook een spelletje genaamd "de haai en de vissen" en als laatste ook nog "bewegen met het alfabet", waarbij de leerlingen een beweging moesten uitvoeren met de beginletter van hun naam.
Ik vond het een super leuke dag! We hebben weer veel mogen bijleren over de kinderen.
Tot snel lieve kindjes! Zet alvast jullie schoentje voor Sinterklaas!
Tot 9 december!